31
اکتبر

طراحی فضای اداری

اصول معماری فضای اداری

اصول طراحی فضای اداری عبارتند از:
مکان: تا چه اندازه فضای اداری در دسترس همگی یا تعدادی از کارکنان است.
محصوریت: تا چه اندازه معماری فضای اداری توسط دیوارها، درب ها و یا سقف ها محصور شده است.
در معرض نمایش قرار داشتن: تا چه اندازه معماری فضای اداری حریم بصری یا آکوستیکی ایجاد می کند.
فنآوری: تا چه اندازه معماری فضای ادارای با ابزار فنآوری پيشرفته و یا فنآوری اوليه مجهز است.
موقتی بودن: تا چه اندازه ای معماری فضا امکان درنگ کردن فراهم می آورد.
پرسپکتیو: سمت و سویی که معماری فضا بر روی توجه کاربران تمرکز دارد کدام است.
اندازه و مقیاس: معماری فضا تا چه اندازه زیربنای قابل استفاده و متناسب با ابعاد انساني فراهم مي کند.

استاندارهای معماری فضای اداری

استاندارد معماری فضای اداری بایستی به نحوی باشد که ریز فضاهای زیر را در بر داشته باشد که عبارتند از :

  • اتاق های جلسه
  • نورپردازی مصنوعی و طبیعی
  • تهویه مطبوع طبیعی و مصنوعی، ‌ترکیب مصالح

‌سازه و سایر پرسپکتیوهای فضایی که خلاقیت،‌ مشارکت و انعطاف پذیری از مزایای آنهاست.

«فضای اداری باز» مکانی است که میزهای کاری توسط پارتیشن های کوتاه(ارتفاع ۳۶-۳۰ اینچ) تقسیم بندی شدند یا مکانی است که هیچ پارتیشنی وجود ندارد و دید بصری واضح در فضا وجود دارد.
هزینه ها حدود 50% (مبلمان، الکتریسیته، نورپردازی، مصالح) در طراحی فضای اداری باز نسبت به خصوصی کم تر است.
در «فضای اداری هیبرید» فضاهای بازو بسته باهم ترکیب شدند و نیاز به تعادل بین فضاهای جمعی و خصوصی است.
دربرخی از فضاهای دارای، دیوارهای عایق صدا در بخش هایی واقع شده است که بایستی ساکت و کاملا خصوصی باشند و سایر فضاها دیوارهای شیشه ای دارند تا ارتباط بصری برقرار شود.

نکاتی در باب استانداردهای طراحی فضای اداری

محیط های اداری باید با فعالیت هایی که در آن انجام می شود هم خوانی داشته باشد.
فرآیندهای کاری مختلف نیازمند به فضاهای کاری مختلف است.
کارهای نیازمند به تمرکز بالا باید در فضاهای آرام انجام شود و مشاغل نیازمند تعامل نیز در فضای بازتر و پرسرو صدا به خوبی انجام می شوند.

ایستگاه های کاری یک ساختمان اداری به صورت میانگین تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد اوقات پر هستند در حالی که هزینه های سنگینی برای اجاره محل، تهویه، نگهداری و نظافت آنها می شود.
استاندارد کردن ابعاد و جانمایی درست باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.
همچنین مسئله استاندارد سازی ابعاد زمانی پر رنگ تر می شود که محیط اداری دچار جابه جایی می شود.
اگر فضاهای اداری دارای ابعاد یکسان ویا حداقل مدولار باشند تغییرات در محیط ارزان‌تر و سریع‌تر امکان پذیر خواهد بود .

از سوی دیگر تعامل میان کارکنان مهم و حیاتی است و نحوه چیدمان محیط یکی از ارکان تاثیر گذار است.

رنگ در طراحی فضای اداری

برای انتخاب رنگ مناسب فضا علاوه بر شناخت فعالیت، رنگ سازمانی هر اداره نیز مهم است که می توان از آن برای طراحی دیوارها و کمد ها استفاده کرد.

• رنگ سازمانی مهمترین معیار در رنگ،کلیت هر سازمانی می باشد که با توجه به این رنگ از تکنیک های مختلف رنگبندی استفاده و محیط اداری خود را دیزاین می کنید.
• در تکنیک رنگبندی تک رنگ ( مونوکروم) تنها از یک رنگ ( فام) استفاده می شود و تنها با تغییراتی مثل تیرگی و روشنی می توان به محیط کنتراست داد.

شرایط قرارگیری فضاهای اداری:

ساخت ساختمان اداری جدید به موقعیت محلی آن بستگی دارد.
ساختمان باید درمحلی ساخته شود که از روشنایی روز بهره برده و از تابش شدید نور وگرمای خورشید دور باشد.
در ایالات متحده، ۹۰ درصد از ساختمان های اداری در جهت شرق و غرب ساخته شده اند زیرا نفوذ نور خورشید در صبح و بعدازظهر ناخوشایند است.
استفاده از سایه بان برای ممانعت از نور خورشید از سمت جنوب آسان می باشد.
با این وجود اگر جهت ساختمان، شمالی جنوبی باشد نور خورشید به همه ی اتاق ها می رسد.

اتاق مدیریت

اتاق مدیر مکانی است که شخص مدیر درآن به اهداف کلی و استراتژی‌های شرکت پرداخته و جلسات کاری برگزار می‌کند.
بنابراین علاوه بر میز کار و نیم ست اداری متناسب با آن از چیدمان میز کنفرانس نیز استفاده کنید تا فضایی مطلوب برای این مهم تعبیه شده باشد.

اگر اتاق مدیریت مساحت زیادی ندارد و نمی توان به صورت مجزا از میز جلسات استفاده کرد می توانید با انتخاب میز مدیریت مناسب و متصل نمودن آن به میزی تحت عنوان میز جلسات این فقدان را جبران کرد و در صورت وجود فضای مناسب از هر دو مبلمان استفاده نمود.

شرایط اتاق مدیریت

اتاق مدیریت باید ساکت و در آرامش باشد و از صداهای مزاحم به دور باشد تا مدیر در سکوت و آرامش به استراتژی های مهم شرکت و اهداف کلان آن بپردازد.
بنابراین باید عایق های صوتی مناسب در جداره ها و درب ورودی استفاده کرد تا این مهم انجام شود.

پیشنهاد می­گردد در دکوراسیون و طراحی دیوارها از متریالی استفاده شود که عایق مناسب صوت باشد تا فضایی آرام به وجود بیاوریم.

درب های لمسه کاری شده می تواند گزینه­ ی مناسبی برای عایق صوت باشد.

طراحی معماری فضای اداری مدرن

یکی از گرایش های جدید در طراحی معماری فضای اداری مدرن در ایالات متحده پیوند مردم با طبیعت است؛
به این گرایش طراحی بیوفیلیک(زیست گرایی) می گویند.
طراحی معماری زیست دوست بر مبنای این معیار استوار است که انسان ها با جهان طبیعی ارتباط برقرار کنند و‌ زمانی که چنین پیوندی برقرار شود؛ سلامت، تمرکز، خلاقیت و کارایی کارکنان بهبود خواهد یافت.
هدف از نظریه طراحی معماری فضای اداری مدرن زیست دوست، بهبود سلامت فیزیکی و روانی است وباعث کاهش استرس می‌شود.
سایر ویژگی های معماری فضای اداری مدرن عبارتند از نور طبیعی، آب، دید و منظر به طبیعت و مصالح طبیعی.

بازدهی بیشتر با محیط های کاری وابسته به نوع وظیفه

فضای اداری کاملاً باز هم خالی از عیب نیست.
تصور کنید شما درحال تمرکز برروی یک کنفرانس مهم هستید اما چند قدم آن طرف‌تر دوستان شما درحال برنامه ریزی برای آخر هفته هستند.
از این رو بعضی از شرکت ها، فضاهای کاری انعطاف پذیر را ترجیح می دهند.

منظور از فضای انعطاف پذیر چیست؟ 

به جای آنکه به هر کارمند یک میز اختصاص داده شود؛ فضاهای مختلفی درنظر گرفته شده است.
میزی باز برای کار کردن با کامپیوتر و یا گردهمایی های عمومی و در کنار آن اتاق هایی کوچک و کاملاً آرامی نیز تعبیه شده که افراد در صورت نیاز به داشتن آرامش و تمرکز می توانند به آنها پناه ببرند.
بدین ترتیب کارمندان در انتخاب محل کار خود آزاد هستند.
اتاق های آرام می تواند انتخاب افراد درون گرا برای جمع کردن افکارشان باشد و محیط های باز هم برای افراد برونگرا و پرانرژی مناسب هستند.
این نوع از فضاها در شرکت های بزرگی چون گوگل و ساختمان های حسابداری و مالی استرالیا دیده می شوند.

مبلمان فضاهای اداری:

محیط اداری نیز مانند فضای مسکونی نیازمند طراحی دکوراسیون می باشد.
با در نظر گرفتن این حقیقت که کارمندان ساعات زیادی را طول روز در فضای اداری سپری می کنند، داشتن یک دکوراسیون اداری حرفه ای و چشم نواز عاملی بسیار مهم در روحیه کارمندان می‌باشد.
اولین گام در طراحی دکوراسیون اداری به کارگیری خلاقیت و نوآوری در چیدمان است.
صرف نظر از بزرگی یا کوچکی، فضای اداری می‌بایست با وجود مجهز بودن، برای هر تازه وارد و ارباب رجوعی ایجاد انرژی مثبت نماید.

تناسب لوازم اداری با دفاتر، تحت تاثیر عواملی چون قابلیت تطبیق، تنظیم، دوام، سازگاری، فضای نگهداری، بهره وری، زیبایی و چگونگی سیم کشی می باشد. فضای مورد نیاز برای کارمندان در حالت نشسته یا ایستاده مبنایی برای محاسبه ی حداقل فاصله بین میزها، میز مدیریت، میز کنفرانس و میزتحریرها بوده (حداقل فاصله مطلوب ۱۰ متر ) و صندلی ها باید قابل تنظیم چرخدار و مبله و مجهز به پشتی تکیه دادن باشند.
دفاتر بایگانی، آرشیو و کارت های اطالعات مربوط به دانشگاه ها و … را می توان در کمدهای بدون پهلو که معمولا از جنس استیل و در ابعاد استاندارد ساخته می شوند قرار داد.

برای امتیاز دهی کلیک کنید
[کل: 0 میانگین: 0]